WIADOMOŚCI

ECU od McLarena stwarza zespołom problemy
ECU od McLarena stwarza zespołom problemy
Testy Formuły 1 mają na celu wyeliminowanie wszystkich błędów i usterek technicznych z bolidów zanim te pojadą na swoje pierwsze wyścigi. W dzisiejszych czasach nie wszystko jest jednak w gestii samych zespołów.
baner_rbr_v3.jpg
Jednym z elementów, na który głośno narzekają kierowcy podczas testów są nowe opony Pirelli. Podobnie było także w ubiegłym roku, jednak pod Barceloną wyszedł na jaw kolejny problem, który dotknął większość zespołów, a który związany jest z centralną jednostką sterująca (ang. ECU), będącą sercem współczesnego bolidu F1, a która jest dostarczana do wszystkich ekip przez McLarena.

Kilka lat temu McLaren za pośrednictwem jednej ze swoich spółek, MES we współpracy z Microsoftem, wygrał kontrakt na dostarczanie standardowego ECU dla wszystkich zespołów F1.

Kontrakt niedawno został przedłużony, a McLaren przygotowując się pod kątem wdrożenia nowych silników i systemów odzyskiwania energii miał zupełnie zmienić oprogramowanie ECU, które to dało w kość większości zespołów podczas zimowych testów.

Jak podał Auto Motor und Sport jednym z bardziej nagłaśniających kluczową kwestię zespołów był Red Bull, który otwarcie wyrażał swoją frustrację.

„Nie sądzę, że jesteśmy w tej kwestii osamotnieni” dodawał główny inżynier wyścigowy ekipy, Andy Damerum.

Według Auto Motor und Sport zespoły pracowały z bolidami zupełnie na ślepo. Niemiecki magazyn określił to jako „erę średniowiecza w sportach motorowych”.

„Nie mogliśmy komunikować się z naszym bolidem” potwierdzał menadżer zespołu Williams, Dickie Stanford.

Wszystkie te problemy sprawiły, że McLaren przywrócił poprzednią wersję oprogramowania ECU i stopniowo wdraża poprawione nowe oprogramowanie.

„Każdego dnia mamy poprawki” mówił Luca Marmorini, szef działu silników Ferrari. „Jesteśmy pewni, że w Melbourne wszystko będzie działało poprawnie.”

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

10 KOMENTARZY
avatar
fanAlonso=pziom

21.02.2013 15:37

0

i mclaren może sobie zmieniac ecu dla wszystkich zespołów kiedy chce bez zgody FIA ? podobno to ecu miało byc homologowane przez FIA, a najlepiej jakby każdy zespół lub przynajmniej te największe same zaopatrywały się w ecu


avatar
kempa007

21.02.2013 15:49

0

1. fanAlonso=pziom nie no wszystko jest za zgoda FIA, tylko jakas fuszerka poszla.


avatar
ekwador15

21.02.2013 16:37

0

Ale z drugiej strony dobrze, że myślą już o 2014. Mają chociaż wiedzę teraz co poprawić, a w 2014 nie dość że dużo pracy z samymi jednostkami, to jeszcze doszedłby problem ECU.


avatar
saint77

21.02.2013 17:26

0

monopol to złe rozwiązanie. Czy to ECU, opony, silnik itp.


avatar
whobert

21.02.2013 19:40

0

"MES we współpracy z Microsoftem" sprawa wyjaśniona dlaczego sie wiesza


avatar
Jahar

21.02.2013 20:56

0

5. Akurat microsoft robi bardzo dobre oprogramowania i większość kłopotów to użytkownicy tworzą. Poza tematem jednak to trzeba powiedzieć, że bardzo źle jest jeśli jedna firma działa dla wszystkich. W formule 1 każdy sam powinien pisać sobie sterowniki do samochodu.


avatar
hubertus

21.02.2013 21:58

0

@6 tylko czy wtedy potrzebny byłby jeszcze dobry szofer czy jednak jak dziś najlepszy z najlepszych ?


avatar
conrad30

22.02.2013 11:26

0

2. kempa007-Tylko Czy ta fuszerka dotknęła też zespołu McLarena,czy McL nie miał dostępu do oprogramowania wcześniej niż inne zespoły ,czy ta "wpadka" nie była zaplanowana,ect...


avatar
conrad30

22.02.2013 11:27

0

???zapomniałem dodać


avatar
conrad30

22.02.2013 11:28

0

4. saint77 -Monopol ma swoje plusy i minusy,ale że monopolistą jest jeden z zespołów,to nieporozumienie!


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu